- Dokumentalista z łódzkiej wytwórni
-
Pod hasłem
czulda-film.pl można znaleźć informacje o Andrzeju B. Czuldzie:
reżyserze filmów dokumentalnych, scenarzyście, publicyście,
autorze filmowej i książkowej monografii Starego Cmentarza w Łodzi.
Z
Oświatówką związał się w 1979, na całe niemal zawodowe życie,
bo aż do 2010. Trafił tam na sprzyjającą atmosferę i życzliwych
ludzi. Szybko został skierowany do ekip filmowych. Został
asystentem, potem drugim reżyserem. Pracował pod okiem twórców
znakomitych.
Z
Janem Jakubem Kolskim współpracował przy fabularyzowanych
dokumentach Jak mnie kochasz? oraz Słowiański świt. Początki
Polski z cyklu 11. filmów poświęconych dziejom Polski. Kolejne
odcinki reżyserowali L. Skrzydło i A. Sapija, Czulda współpracował
przy dziewięciu tytułach.
Wytwórnia
skierowała go na Zaoczne Wyższe Zawodowe Studium Realizacji
Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi, które ukończył w 1993 roku.
Wcześniej debiutował samodzielnymi obrazami Sport gorzowski i
Dębno
Lubuskie – oba w 1984.
Do
najważniejszych swoich dzieł zalicza cykl Krakowskie oblicza
kultury. Tworzą go pięćdziesięciominutowe obrazy: Złota
jesień krakowskiego średniowiecza, Krakowskie oblicza renesansu i
manieryzmu, Barok krakowski. Kultura i sztuka to zawsze bliskie mu
tematy. Zaraz po cyklu krakowskim stworzył jeden z najciekawszych
swoich filmów - Wpinanie księżyca. Napisano o filmie:
„Poetycki, piękny, o magicznym świecie, fascynującej osobowości
i oryginalnej twórczości Dariusza Milińskiego, malarza, rzeźbiarza,
poety, inicjatora plenerowych spektakli teatralnych. Mistrza
wizualnej metafory.” Pokazywany na festiwalach dał autorowi wiele
satysfakcji i nagród. Z zamiarem kontynuowania opowieści o tym
niezwykłym artyście napisał kolejny scenariusz…
Zrealizował
kilka filmów w duchu patriotycznym. Zaliczają się do nich: Stefan
Pogonowski, Cmentarz Orląt, Święto Wojska Polskiego. Historia i
tradycja, Perskie ocalenie. W czasie realizacji filmu o Pogonowskim,
pochowanym na Starym Cmentarzu w Łodzi bohaterze wojny roku 1920,
dotarł do mieszkającej w naszym mieście jego siostrzenicy, które
przechowała zdjęcia, odznaczenia i inne pamiątki. Ten sam Stary
Cmentarz został też „bohaterem” jego filmu Nekropolis. Łódzkie
trójprzymierze cieni. Z zachowanej dokumentacji filmowej stworzył
książkę Za kurtyną pamięci – przewodnik po Starym Cmentarzu.
Najważniejszym,
najczęściej nagradzanym filmem reżysera są Bajki z krainy pieców.
Osobisty film, o którego początkach mówi: „Mój ojciec narysował
w Auschwitz książeczką dla swojego synka, mojego starszego brata
Zbyszka. Chciał pozostawić po sobie pamiątkę, nie wiedząc, czy
jeszcze ujrzy żonę i dziecko. Ojciec przetrwał gehennę kolejnych
sześciu obozów i wrócił do Łodzi, a wraz z nim cudem ocalała
książeczka, do dziś rodzinna relikwia.” To bajeczka, opowieść
o czarnym kurczątku. Już po decyzji o realizacji filmu, w trakcie
dokumentacji okazało się, że ta książeczka nie była jedyna. Więźniowie,
pracownicy obozowego biura projektowego, w konspiracji przygotowali
serię ilustrowanych opowieści dla dzieci – autorów było ponad
trzydziestu. A film trafił do zbiorów Biblioteki Kongresu w
Waszyngtonie.
Andrzej
B. Czulda wciąż jest aktywny, planuje kolejne filmy, a między
nimi dokument o niedawno zmarłym kompozytorze i dyrygencie Zdzisławie
Szostaku.
Mieczysław
Kuźmicki
|