Strona główna

Biografia

Filmografia

Z prasy

Inne

Opowiadania

Kontakt


Andrzej B. Czulda

- Światy dalekie, światy bliskie -

 

Nurt 2002 w Kielcach

Światy dalekie,  światy bliskie

Z uwagą młodzieżowa widownia oglądała „Metrykę Goździka” Joanny Tryniszewskiej-Obłoj i Joanny Pieciukiewicz, o bohaterze października 1956 Lechosławie Goździku.
            W skupieniu  słuchała wypowiedzi dysydentów, którzy dokonywali demontażu komunizmu w Europie Środkowej, przypominanych przez Marię Zmarz-Koczanowicz w godzinnej syntezie „Dzieci rewolucji”. Wzruszała się losami nieuleczalnie chorych dzieci z lubelskiego Hospicjum im. Małego Księcia, pokazanych przez Grzegorza Linkowskiego w filmie „Święte dzieci”, życiem staruszek Polek wegetujących w nędzy – bohaterek reportażu Dariusza Walusika „Tak się żyje we Lwowie” oraz małych Czeczenów wywiezionych do obcego świata przez rodziców uchodźców, w relacji filmowej „Zostać...” Eugeniusza Szpakowskiego z obozu dla nielegalnych imigrantów.
            Spodobał się dokument Janusza Zaorskiego „Biało-czerwono-czarny, czyli Olisadebe” o polskim piłkarzu kadry narodowej, granicach tolerancji, biograficzny poemat „Łom” o Tadeuszu Łomnickim Tadeusza Pikulskiego i „Całkiem spora apokalipsa” – Andrzeja Titkowa – swoista kontynuacja pamiętnego „Przechodnia” z Tadeuszem Konwickim w roli doskonałego komentatora naszej rzeczywistości.
            Niebanalną formę dokumentu na kształt misterium zaproponował Andrzej B.Czulda w obrazie „Wpinanie księżyca” – poetyckiej opowieści o nietuzinkowym artyście Dariuszu Milińskim, twórcy Grupy Plastycznej Pławna 9, malarzu, rzeźbiarzu, reżyserze, animatorze życia kulturalnego. Oglądamy człowieka z pasją i jego polifoniczne dzieło, tajemniczy świat, rodem ze średniowiecznych karnawałowych zabaw, a może twórczości Boscha, Breugla, łotrzykowskich przedstawień.
       - Zainteresowałem się twórczością Milińskiego po obejrzeniu katalogu wystawy jego obrazów. Zachwyciły mnie. Pomyślałem – muszę zrobić o nim film – mówi „Rz” reżyser Czulda. Pokazał utalentowanego artystę, ciepło płynące z jego prac. Radość życia objawiającą się w działaniach stworzonej przez niego grupy. – Pojechałem z ekipą na Śląsk. Przez 6 dni po kilkanaście godzin kręciliśmy zdjęcia. Najtrudniejszy był dla mnie etap wymyślania klucza dla tej opowieści. Uznałem, że forma ekranowego misterium będzie najbardziej odpowiednia, bo chciałem pokazać artystę w działaniu.
Andrzej B.Czulda realizuje dokumenty od połowy lat 80. Nakręcił m.in. „Pierwszy rozbiór Polski”, „II rozbiór Polski”, „Babunię”, trzy części z zakończonego 6-odcinkowego cyklu o sztuce Krakowa: „Złota jesień krakowskiego średniowiecza”, „Krakowskie oblicza renesansu”, „Barok krakowski”.
Jerzy Wójcik

 

 

 

 


Project by Betinho
Wszelkie prawa zastrzeżone