Strona główna

Biografia

Filmografia

Z prasy

Inne

Opowiadania

Kontakt


Andrzej B. Czulda

- Kręcą nosem -

 

Filmy Andrzeja Czuldy o Krakowie chwali papież i prezydent Kwaśniewski, ale miasto nie da już na nie ani grosza

Czulda kręci filmy o Krakowie, bo lubi. Cykl Krakowskie Oblicza Kultury miał mieć sześć odcinków. Powstały trzy. Zdążyły zdobyć mnóstwo pochwał, chce je mieć m.in. Kancelaria Prezydenta RP do celów promocyjnych, chętnie prezentowane są na różnych pokazach. Władze Krakowa też podziwiają, ale na następne nie wyłożą złotowki.

-        Czy jest jakiekolwiek miasto w Polsce, które może się pochwalić taką monografią jak Kraków tymi filmami – Andrzej Czulda, reżyser cyklu nie może się nadziwić – Przecież to świetna promocja miasta.

Nici z projektu

Pierwszy film – Barok krakowski – powstał w roku 1994. Dołożył do niego Urząd Miasta Krakowa i Urząd Wojewódzki. Obraz był pokazywany na festiwalach krajowych i zagranicznych, wszędzie zyskując świetne recenzje. Kasety otrzymali też Prezydent RP i Ojciec Święty.

Wydział Kultury UMK dostał z wytwórni 30 kaset z filmem w wersji polskiej. Na własny koszt wytwórnia wykonała wersję angielską i niemiecką. Propozycja zakupu przez miasto kaset w tych wersjach po kosztach własnych została jednak odrzucona z braku pieniedzy.

Dwa kolejne odcinki cyklu: „Złota jesień krakowskiego średniowiecza” oraz „Krakowskie oblicza renesansu i manieryzmu” również nie zainteresowały władz Krakowa. Magistrat przyznał jedynie niewielką dotację na pierwszy z nich. Andrzej Czulda poradził sobie jednak bez gminnych pieniędzy. Przygotował również trzy następne scenariusze cyklu – Nie mogliśmy jednak zdobyć wystarczających funduszy na ich produkcję, choć mieliśmy wsparcie finansowe z Kancelarii Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego – opowiada.

A może jednak!

Rok temu Urząd Miasta Krakowa zorganizował pokaz filmu „Złota jesień krakowskiego średniowiecza” oraz zwiastunów trzech innych filmów. – Prof. Andrzej Głowacki, dyrektor Wydziału Kultury UMK podczas rozmowy z nami był bardzo pozytywnie nastawiony do projektów. Zapewniano nas o poparciu i konieczności zrealizowania projektów – opowiada Czulda. Zgodnie z procedurą twórcy złożyli więc odpowiednie wnioski o współfinansowanie produkcji trzech odcinków cyklu. Chcieli od miasta dostać 180 tys. zł. W lipcu dowiedzieli się, że nic z tego nie będzie. Projekt nie uzyskał poparcia władz miasta.

-        Po co były w takim razie te zachwyty i te gorące słowa poparcia decydentów. Czy nie prościej było na początku odpowiedzieć nam odmownie zamiast narażać nas na przygotowywanie ton papierów – pyta Andrzej Czulda.

(kach)

Sonda Gazety

 

prof. Tadeusz Chrzanowski, przewodniczący Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa:

-        Wielka szkoda, że w Krakowie nie znalazły się pieniądze na produkcję tego cyklu, który jak najbardziej nadaje się do promowania miasta i taką rolę by spełnił. O wiele bardziej atrakcyjny i cenny byłby cały cykl, pełna monografia. Spotkałem się z wieloma pozytywnymi opiniami na temat powstałych już odcinków.

 

Małgorzata Buyko, starszy kustosz Muzeum Narodowego w Krakowie, kierownik Domu Matejki:

-        Na filmy takie powinny znaleźć się pieniądze. Są to bowiem dobre materiały promocyjne, które są w stanie przyciągnąć do nas turystów, a także zareklamować miasto. Liczy się w nich pomysł i fachowość.

 

Mateusz Zmyślony, agencja reklamowa Eskadra:

-        Taniej jest zrobić 15-, 30-minutowe spoty, które w sposób atrakcyjny zaprezentują Kraków, jego atmosferę i ciekawe miejsca. Dokumentalne monografie bezpośrednio nie nadają się do celów promocyjnych, choć oczywiście w konkretnym kontekście mogą być przydatne.

 

Andrzej Głowacki, dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK:

- Osobiście uważam, że temat wart jest realizacji. Nie wyraziliśmy zgody na dofinansowanie w ramach mecenatu, ponieważ dwie komisje rady miasta zaopiniowały projekt negatywnie. Powodem był m.in. fakt, że filmy o Krakowie są robione przez wytwórnię w Łodzi, po drugie w kosztorysie nie był uwzględniony wkład własny. Dokumentacja nie była pełna.

 

 

 

 


Project by Betinho
Wszelkie prawa zastrzeżone