“...Wieże, bramy, dachy kościelne górujące nad miastem, już od
średniowiecza zapowiadały przybywającym podróżnym, zbliżanie się do
Lublina. I tak było niezmiennie do lat 60-tych XX wieku, gdy nową panoramę
miasta zaczęła kształtować rozprzestrzeniona zabudowa przekraczająca
najwyżej czteropiętrową dotychczas wysokość. Krajobraz Lublina zdominowały
jednak bloki osiedli mieszkaniowych” Jednak film sięga w głąb przeszłości,
aż do początków powstania miasta nie odżegnując się jednak od czasów
dzisiejszych. Bo chociażby jedno z największych osiedli – Tatary – wywodzi
swą nazwę od wsi gdzie w 1341 roku zatrzymali się Tatarzy oblegający
miasto. To właśnie tutaj w Lublinie w 1569 roku na Sejmie Generalnym,
zawarty został doniosły akt polityczny, unia między Koroną a Litwą zwany
Unią Lubelską. W budynku tutejszego Trybunału odbywały się coroczne sesje
sądów trybunalskich, w tym gmachu zmarł prawdopodobnie najwybitniejszy
poeta polskiego renesansu Jan Kochanowski. Tutaj również toczy się legenda
o czarciej łapie – zainscenizowana w filmie – po której pozostała
pamiątka: stół z odciśniętą czarcią łapą. Zamek, to nie tylko kaplica z
polichromią w stylu sztuki rusko-bizantyjskiej z roku 1418. To również, po
raz pierwszy powiedziana publicznie w filmie prawda, o masowej egzekucji
żołnierzy AK przez UB, dokonanej w pogestapowskim więzieniu w murach zamku
lubelskiego.
scenariusz i reżyseria
Andrzej B.Czulda
zdjęcia
Bogdan Plewczyński
montaż
Ewa Szulc
komentarz
Mieczysław Kurzątkowski
oprac. dźwiękowe
Aleksander Gołębiowski, Teresa Stokowska-Gajda
producent
Bogdan Plewczyński
produkcja
STUDIO ORION FILM w Łodzi
rok produkcji 1989 czas emisji
30’barwny 35 mm wersja
polska